LOGOPEDA
„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie-naucz.
Jeśli nie wie-wytłumacz.
Jeśli nie może-pomóż…”
Janusz Korczak
Zaburzenia mowy czy też wady wymowy to zjawisko coraz bardziej powszechne wśród dzieci w wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym. Niekorygowane mogą w znacznym stopniu utrudniać osiąganie sukcesów w nauce. Jak to się może ujawniać? Między innymi poprzez trudności w nauce czytania i pisania. Jeżeli dziecko źle wymawia poznawane głoski, to również źle je nazywa, źle zapisuje, a co za tym idzie, źle je odczytuje. Póki materiał do przyswojenia nie jest jeszcze zbyt obszerny, dziecko sobie radzi, najczęściej zastępując w wyrazach czy prostych zdaniach jedne głoski innymi. Wraz z rozwojem słownictwa zaczynają się pojawiać agramatyzmy, trudności z prawidłową budową zdań. Niestety wiąże się to z tym, że dzieci często osiągają w szkole wyniki poniżej swoich możliwości, co z kolei może wpływać ujemnie na ich stosunek do nauki, szkoły czy chociażby kolegów.
Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem, troską o kulturę żywego słowa. Terapia logopedyczna obejmuje oddziaływania korekcyjne w zakresie nieprawidłowych czynności mowy. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupie ( 2- 4 dzieci).
Zadania logopedy:
1) przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy u dzieci;
2) diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej;
3) prowadzenie terapii logopedycznej dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy ;
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy ścisłej współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Cele zajęć logopedycznych
Zajęcia logopedyczne mają charakter zajęć specjalistycznych. Są nimi objęci uczniowie z klas I – III, u których stwierdzono zaburzenia mowy (wady wymowy).
Cele ogólne zajęć logopedycznych:
• Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń fonetycznych, leksykalnych i gramatycznych.
• Stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy.
• Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych dziecka oraz posługiwania się własnym aparatem mowy.
• Uwrażliwianie wychowanków, jak istotną i podstawową umiejętnością jest poprawna artykulacja, by sami zdawali sobie sprawę, dlaczego tak ważne są systematyczne ćwiczenia logopedyczne ( w szkole i w domu).
• Nawiązanie dobrych kontaktów z uczniami oraz ich rodzicami.
• Rozwijanie pamięci, wyobraźni, twórczego myślenia.
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i rozwijanie kompetencji komunikacyjnych. Są to m.in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe. Ważnymi ćwiczeniami są te usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego, policzków. Dziecko wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, wyrabia nawyki poprawnego mówienia.
Zajęcia. mają formę zabawy, przebiegają w miłej i przyjaznej atmosferze. Opierają się na różnego rodzaju grach i zabawach logopedycznych, wierszykach, piosenkach, historyjkach obrazkowych. Mówimy, opowiadamy, powtarzamy, komentujemy, rozmawiamy.
Zajęcia prowadzi pani Magdalena Kińska.
Odbywają się one:
w poniedziałek w godz. 13.40–14.25
we wtorek w godz. 12.45–13.30 i 13.40–14.25
oraz w środę w godz. 2.45–13.30 i 13.40–14.25.